hachettefle

Zmiany w podstawie programowej w liceum i technikum od września 2024 r.

W czerwcu 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało rozporządzenie wprowadzające zmiany w podstawie programowej. Uszczuplone podstawy będą obowiązywały w szkole podstawowej oraz liceum ogólnokształcącym i technikum już od września 2024.

Nauka języka francuskiego jako drugiego w liceum i techniku

Jak nowe zapisy MEN wpłyną na naukę języka francuskiego jako drugiego w szkołach średnich?

Poniżej przedstawiamy wykaz zmian w PP dla wariantu III.2.0.

Poziom biegłości językowej

W przypadku wariantu III.2.0 nie uległ zmianie poziom biegłości językowej oczekiwany na zakończenie edukacji w liceum - to nadal poziom A2 wg ESOKJ. Dla wariantu III.2 tj. dla klas z kontynuacją nauki również pozostawiono poziom A2+, który uczniowie powinni osiągnąć po 4 latach nauki języka francuskiego.
Obniżenie poziomu dotyczy wyłącznie pierwszego języka obcego nowożytnego - zarówno w zakresie podstawowym (z poziomów B1+/B2 do poziomów B1/B1+) jak i rozszerzonym (do poziomów B2/B2+) oraz nauczania dwujęzycznego (B2+/C1 zamiast C1+/C2).

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

W wymaganiach szczegółowych do nauczanych treści zmiany są nieznaczne. Dotyczą wyłącznie przykładów do punktów 11 (zdrowie) i 13 (świat przyrody). Zamiast ogólnego pojęcia "leczenie" zasugerowano "wizyta u lekarza"; a zamiast szerokiego pojęcia "krajobraz" wskazano "elementy krajobrazu".

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne

W wymaganiach do umiejętności receptywnych pisemnych usunięto punkt o układaniu informacji w określonym porządku. Na liście przykładowych tekstów zamiast wyrażenia "kartki pocztowe" wprowadzono słowo "pocztówki".

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego

Z listy przykładów usunięto krótki list prywatny. Sugerowane formy wypowiedzi pisemnych to: wiadomość, SMS, e-mail, wpis na czacie lub forum.

Warunki i sposób realizacji

W rozdziale "Warunki i sposób realizacji" podkreślono konieczność dostosowania celów komunikacyjnych "do potrzeb poznawczych, emocjonalnych i społecznych" uczniów. Dodano akapit zachęcający do odwoływania się do ich już nabytych kompetencji językowych - znajomości języków obcych, których uczyli się w szkole podstawowej, aby rozwijać w uczniach umiejętność tworzenia strategii wielojęzycznych.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne

Z listy przykładowych produkcji pisemnych usunięto notatkę. Pozostawione przykłady produkcji to: ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówka, e-mail, historyjka, wpis na blogu.

Podręczniki do liceum i technikum z rekomendacją MEN

Wprowadzone modyfikacje w podstawie programowej dla języków obcych nie wymagają zmian w podręcznikach wydawnictwa Hachette FLE.

Nowa podstawa programowa - wariant III.2.0

Inspire Jeunes

Kurs języka francuskiego dla szkół średnich na 2 godziny lekcyjne tygodniowo, w którym nauka języka naprawdę służy komunikacji!
Zadania zaangażują każdego ucznia. Nowatorskie ćwiczenia sprzyjają pracy zespołowej.

Inspire Jeunes kurs dla szkół średnich
Nowa podstawa programowa - wariant III.2.0 lub III.2

En Action / Texto

Dwie serie podręczników, które rekomendujemy dla grup początkujących lub kontynuujących naukę języka francuskiego w wymiarze 2 godzin lub więcej tygodniowo.
Co warto podkreślić, seria En Action umożliwia przygotowanie do matury na poziomie podstawowym (B1).

Twój adres email nie zostanie opublikowany.