Zmiany w podstawie programowej w liceum i technikum od września 2024 r.
W czerwcu 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało rozporządzenie wprowadzające zmiany w podstawie programowej. Uszczuplone podstawy będą obowiązywały w szkole podstawowej oraz liceum ogólnokształcącym i technikum już od września 2024.
Nauka języka francuskiego jako drugiego w liceum i techniku
Jak nowe zapisy MEN wpłyną na naukę języka francuskiego jako drugiego w szkołach średnich?
Poniżej przedstawiamy wykaz zmian w PP dla wariantu III.2.0.
Poziom biegłości językowej
W przypadku wariantu III.2.0 nie uległ zmianie poziom biegłości językowej oczekiwany na zakończenie edukacji w liceum - to nadal poziom A2 wg ESOKJ. Dla wariantu III.2 tj. dla klas z kontynuacją nauki również pozostawiono poziom A2+, który uczniowie powinni osiągnąć po 4 latach nauki języka francuskiego.
Obniżenie poziomu dotyczy wyłącznie pierwszego języka obcego nowożytnego - zarówno w zakresie podstawowym (z poziomów B1+/B2 do poziomów B1/B1+) jak i rozszerzonym (do poziomów B2/B2+) oraz nauczania dwujęzycznego (B2+/C1 zamiast C1+/C2).
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
W wymaganiach szczegółowych do nauczanych treści zmiany są nieznaczne. Dotyczą wyłącznie przykładów do punktów 11 (zdrowie) i 13 (świat przyrody). Zamiast ogólnego pojęcia "leczenie" zasugerowano "wizyta u lekarza"; a zamiast szerokiego pojęcia "krajobraz" wskazano "elementy krajobrazu".
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne
W wymaganiach do umiejętności receptywnych pisemnych usunięto punkt o układaniu informacji w określonym porządku. Na liście przykładowych tekstów zamiast wyrażenia "kartki pocztowe" wprowadzono słowo "pocztówki".
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego
Z listy przykładów usunięto krótki list prywatny. Sugerowane formy wypowiedzi pisemnych to: wiadomość, SMS, e-mail, wpis na czacie lub forum.
Warunki i sposób realizacji
W rozdziale "Warunki i sposób realizacji" podkreślono konieczność dostosowania celów komunikacyjnych "do potrzeb poznawczych, emocjonalnych i społecznych" uczniów. Dodano akapit zachęcający do odwoływania się do ich już nabytych kompetencji językowych - znajomości języków obcych, których uczyli się w szkole podstawowej, aby rozwijać w uczniach umiejętność tworzenia strategii wielojęzycznych.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne
Z listy przykładowych produkcji pisemnych usunięto notatkę. Pozostawione przykłady produkcji to: ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówka, e-mail, historyjka, wpis na blogu.
Podręczniki do liceum i technikum z rekomendacją MEN
Wprowadzone modyfikacje w podstawie programowej dla języków obcych nie wymagają zmian w podręcznikach wydawnictwa Hachette FLE.
Nowa podstawa programowa - wariant III.2.0
Inspire Jeunes
Kurs języka francuskiego dla szkół średnich na 2 godziny lekcyjne tygodniowo, w którym nauka języka naprawdę służy komunikacji!
Zadania zaangażują każdego ucznia. Nowatorskie ćwiczenia sprzyjają pracy zespołowej.